Du er her: Forside / Generelt / Mediegrafiker – fagutdannelsen for deg som vil jobbe med grafisk design og produksjon

Mediegrafiker – fagutdannelsen for deg som vil jobbe med grafisk design og produksjon

en mediegrafikers bærbare og stasjonære mac

Er du kreativ og har god oversikt over digitale og visuelle medier? Det er stor etterspørsel etter fagpersoner som kan utforme materiell til alt fra digitale annonser og kampanjer, til fysiske arrangementer, reklame, visittkort og lignende. Med fagbrev som mediegrafiker kan det bli din arbeidshverdag.

Som mediegrafiker vil jobben din bestå av å utforme og produsere materiell, både for digitale og analoge medier. Dette betyr at du må være kreativ og flink til å kommunisere og formidle det kunden ønsker.

En bransje i evig endring

En mediegrafiker jobber i en bransje som alltid utvikler seg, og det finnes alltid nye måter å formidle et budskap på. Samfunnet blir mer og mer digitalisert, og de fleste bransjer må tilpasse seg en ny og digital hverdag. Digitale reklamer, annonser og kampanjer er i dag like viktig, om ikke viktigere, enn tradisjonell reklame i bybildet og på TV.

Les mer om mediegrafikerfaget her.

Design og produksjon til digitale og analoge medier

Arbeidshverdagen til en mediegrafiker er variert, og ofte i team sammen med for eksempel fotografer, illustratører og andre fagpersoner innen design og produksjon av visuelle virkemidler. Som mediegrafiker kan arbeidsoppgavene dine bestå av design og produksjon av blant annet:

  • Nettsider
  • Innhold til ulike digitale plattformer
  • Annonser, plakater og brosjyrer
  • Magasiner, tidsskrifter og bøker
  • Logoer og annen visuell kommunikasjon
  • Emballasje

Akkurat hvilke arbeidsoppgaver du får, avhenger av om du jobber frilans eller i en virksomhet.

Lurer du på hvor en mediegrafiker jobber? Her kan du lese om hvilke jobbmuligheter du får med fagbrev som mediegrafiker. 

Bli med på å skape tydelige budskap

For å kunne forstå hva kunden din ønsker seg og deretter formidle dette visuelt, er det viktig at du som mediegrafiker kommuniserer godt og er flink til å skape relasjoner. Dette gjør det mulig å videreformidle kundens ønsker og skape tydelige budskap som framheves av gode visuelle uttrykk. Som mediegrafiker vil det være din jobb å forstå målgruppen og finne ut hvordan du kan skape interesse for det budskapet som kunden vil formidle. 

Høres dette interessant ut?

For å utdanne deg som mediegrafiker må du først fullføre VG1 og VG2 medier- og kommunikasjon, før du fullfører fagutdanningen med to år i lære. Du kan lese mer og se hele studieforløpet på utdanning.no.
Har du noen spørsmål om mediegrafikerfaget, fagprøven eller lærlingtid? Send oss en henvendelse, så svarer vi deg på det du lurer på!

Personvern og cookies