Resepsjonsfaget

Resepsjonisten er bedriftens ansikt utad, og ofte den første personen gjestene møter når de ankommer hoteller, konferanser, kontorer og andre lokaler.

Resepsjonsfaget

Som resepsjonist er din oppgave å bidra til at gjestene får et opphold som svarer til forventningene. Da er det viktig å være hyggelig, kunnskapsrik og klar for å gjøre det lille ekstra. Hvis du ønsker deg en jobb innenfor servicebransjen der du får møte nye mennesker hver eneste dag, kan resepsjonsfaget være et godt valg for deg.

Dette lærer du i resepsjonsfaget

Som lærling i resepsjonsfaget vil du få den grunnleggende kompetansen som kreves for å møte og håndtere gjester med ulike behov og ulik kulturell bakgrunn og nasjonalitet. Du vil få erfaring med hvordan resepsjonen fungerer, slik at du kan planlegge daglig drift og være en ressurs for arbeidsgiver, kolleger og gjester. Under læretiden vil det også være et fokus på å fremme det tilbudet av aktiviteter og transport som finnes i regionen. 

Faget har en naturlig overlapping med reiselivsfaget. For å kunne skape gode opplevelser for gjester på hoteller og overnattingssteder er det viktig at du har kunnskap om og erfaring med å sørge for hele opplevelsen, fra transport og overnatting til servering og organisering av aktiviteter.

Resepsjonsfagets hovedområder

Opplæringen i resepsjonsfaget omfatter tre hovedområder som samlet vil gjøre deg klar for situasjoner og oppgaver du vil møte på som resepsjonist.

  • Vertskapsrollen

Å kunne håndtere ulike typer gjester på en god måte er avgjørende i resepsjonsfaget. Du vil lære å tilpasse kommunikasjon og væremåte etter situasjonen og hvordan du presenterer produkter og tjenester på en god måte. Det vil også være et fokus på å fremme lokale og regionale opplevelser. Hovedområdet omfatter også rutiner og regler som sikrer trygge opphold for gjestene.

  • Salg

Kommunikasjon og samhandling med kunder, gjester og kolleger er en viktig del av resepsjonsarbeidet. Innenfor salg skal du lære om salg, mersalg og gjensalg. Du skal også ha erfaring med utforming av salgsbrev, håndtering av klager og reklamasjoner, utarbeidelse av markedsmateriell og presentasjon av serviceleveransen. Videre skal du kjenne til digitale salgsverktøy og eksterne salgskanaler du kan møte på i yrket.

  • Drift

I en resepsjon vil det alltid være en rekke daglige gjøremål. Du vil lære om ulike driftssystemer, sikkerhetsrutiner, internkontroll og bruk av digitale verktøy. I tillegg skal du få erfaring med analyse av nøkkeltall.

Arbeidsoppgaver for en resepsjonist

Resepsjonisten vil vanligvis jobbe på hotell eller andre overnattingssteder, men det er også behov for kompetanse i resepsjonsfaget på konferansesentre og i privat og offentlig virksomhet. Noen typiske arbeidsoppgaver for en resepsjonist vil være:

  • Å ta imot og sjekke inn gjester
  • Hjelpe gjester når de har spørsmål, ønsker og utfordringer
  • Salg og booking
  • Bistå markedsavdelingen
  • Sjekke ut gjester
  • Administrative oppgaver

Sluttvurdering i resepsjonsfaget

Når læretiden går mot slutten, skal du opp til fagprøven i resepsjonsfaget. Fagprøven utføres normalt over tre virkedager, der du skal testes i alle fagets hovedområder. Bestått fagprøve belønnes med fagbrev i resepsjonsfaget. Yrkestittelen din vil være resepsjonist. 

Les mer om dette yrket på utdanning.no.

Har du spørsmål om å bli lærling i resepsjonsfaget? Da kan du ta kontakt med oss i OKViken.


IT-driftsfaget

10 mars 2023

Er du interessert i data og IT, og ønsker å jobbe med IKT-systemer i små og store bedrifter? Da kan IT-driftsfaget være riktig utdanningsretning for deg!

Medieteknikkfaget

20 mars 2024

Medietekniker er et yrke som passer for deg som har kreative og tekniske ferdigheter og liker å bruke jobbe med lyd, bilde og lys i medieproduksjoner. Les mer.

IT-utviklerfaget

20 mars 2024

Interessert i data/IT? Ønsker du å jobbe med koding, programmering og integrasjon av programvare i små og store bedrifter? IT-utvikler være noe for deg!

Gå til toppen