Du er her: Forside / Generelt / Få utløp for kreativiteten som mediegrafiker

Få utløp for kreativiteten som mediegrafiker

Er du en idérik og kreativ person som tenker utenfor boksen? Som mediegrafiker får du utløp for kreativiteten din med visuelle, digitale verktøy som Adobe Photoshop, Illustrator og InDesign. Det er et variert yrke hvor du jobber med alt fra grafisk design, til fotografi, logoer, annonser og plakater. Dette er en bransje som er i stadig endring, derfor er det viktig at du kan tenke annerledes og tilpasse deg nye ideer og teknikker. Høres dette ut som deg? Da passer du godt til å bli mediegrafiker.

Bruk digitale verktøy på en kreativ måte

En mediegrafiker har mange forskjellige verktøy i beltet. Se for deg at du skal lage en reklameplakat, da må du ha et godt grep om kameraet når du er ute og fotograferer. Deretter må du kunne redigere i Lightroom og Photoshop slik at det ser skikkelig bra ut. Hvis du trenger en kul logo til plakaten kan du gå inn i Illustrator og lage en i vektorgrafikk.

Eller kanskje du skal designe bokomslaget til en ny ungdomsroman? Da må du gjøre litt research om hvilken målgruppe boken skal treffe, hvilken sjanger det er og hvordan du skal overføre temaene i boken på en visuell og interessant måte. For å lage et bokomslag som skiller seg ut og får potensielle lesere til å velge den over andre bøker, må du kunne bruke digitale verktøy på en kreativ og spennende måte. Som mediegrafiker har du varierte arbeidsoppgaver, med ulike verktøy til hver jobb.

Høres dette interessant ut?

For å utdanne deg som mediegrafiker må du først fullføre VG1 og VG2 medier- og kommunikasjon, før du fullfører fagutdanningen med to år i lære og en avsluttende fagprøve. Du kan lese mer og se hele studieforløpet på utdanning.no.

Les mer om mediegrafikerfaget her!

Personvern og cookies