Serviceerklæring

Eierne kan forvente at kontoret

  • Er positive og lojale overfor eiere og opplæringssteder
  • Markedsfører eierne som opplæringssteder
  • Sender kvalifiserte søkere til læreplass
  • Skriver lærekontrakt på vegne av eierne
  • Kvalitetssikrer gjennomføringen av opplæringen i henhold til opplæringslova, forskrifter og gjeldende tariffavtale
  • Følger opp lærlingene og opplæringsstedenes behov for veiledning
  • Avtaler møter med opplæringssteder
  • Samarbeider om kompetanseheving av ansatte i lærlingeordninge
  • Tilbyr instruktøropplæring
  • Tilbakemelder forbedringsmuligheter i opplæringen
  • Godkjenner opplæringsløpet for lærlingene
  • Utfører saksbehandling som omfatter læreforholdet
  • Synliggjør kontorets aktiviteter
  • Utbetaler tilskudd
  • Saksbehandler heving av lærekontrakten
  • Utarbeider og gir opplæring i dokumentasjonsbøker
  • Melder opp til fagprøve

Lærlingene kan forvente at kontoret

  • Avholder minst 2 møter per år med fagkonsulent på opplæringsstedet
  • Gir veiledning ved spørsmål om ansettelse og lærekontrakt
  • Gir lærlingen en kontaktperson
  • Gir individuell veiledning for å nå kompetansemålene i læreplanen
  • Følger opp avtalte tiltak
  • Følger opp at opplæringsstedet gir veiledning
  • Støtter/hjelper til med opplæringen
  • Samarbeider med ulike hjelpeinstanser etter avtale
  • Gir veiledning og tilbakemelding på arbeidet med dokumentasjonsboken
  • Informerer og melder opp til fagprøve

OKViken kan forvente at eierne

  • Skriver intensjonsavtaler og tar inn lærlinger som avtalt
  • Behandler innkomne søknader, foretar intervjuer og sender skriftlig svar til søkerne med kopi til KOBiks
  • Lager toårige arbeidsavtaler og avtaler oppstart av læretiden
  • Planlegger HELE læretiden
  • Legger til rette for at lærlingen har utvikling og progresjon i opplæringen
  • Sørger for at lærlingen alltid har en instruktør
  • Informerer om sykefravær hos lærling og instruktør
  • Melder behov for oftere oppfølging av lærling og opplæringssted
  • Utnytter lærlingens kompetanse og sørger for riktig opplæring/verdiskaping
  • Melder behov for kompetanseheving
  • Sender deltakere på kurs
  • Avsetter tid for lærlingens arbeid med dokumentasjon av opplæringen
  • Avsetter tid til veiledning av lærlingen
  • Gir lærlingen skriftlige halvårsvurderinger
  • Tilrettelegger for fagprøve
  • Tilbakemelder på kontorets service og forbedringspotensiale

Ta gjerne kontakt om du har behov for mer informasjon.

Gå til toppen