Eierne kan forvente at kontoret
- Er positive og lojale overfor eiere og opplæringssteder
- Markedsfører eierne som opplæringssteder
- Sender kvalifiserte søkere til læreplass
- Skriver lærekontrakt på vegne av eierne
- Kvalitetssikrer gjennomføringen av opplæringen i henhold til opplæringslova, forskrifter og gjeldende tariffavtale
- Følger opp lærlingene og opplæringsstedenes behov for veiledning
- Avtaler møter med opplæringssteder
- Samarbeider om kompetanseheving av ansatte i lærlingeordninge
- Tilbyr instruktøropplæring
- Tilbakemelder forbedringsmuligheter i opplæringen
- Godkjenner opplæringsløpet for lærlingene
- Utfører saksbehandling som omfatter læreforholdet
- Synliggjør kontorets aktiviteter
- Utbetaler tilskudd
- Saksbehandler heving av lærekontrakten
- Utarbeider og gir opplæring i dokumentasjonsbøker
- Melder opp til fagprøve
Lærlingene kan forvente at kontoret
- Avholder minst 2 møter per år med fagkonsulent på opplæringsstedet
- Gir veiledning ved spørsmål om ansettelse og lærekontrakt
- Gir lærlingen en kontaktperson
- Gir individuell veiledning for å nå kompetansemålene i læreplanen
- Følger opp avtalte tiltak
- Følger opp at opplæringsstedet gir veiledning
- Støtter/hjelper til med opplæringen
- Samarbeider med ulike hjelpeinstanser etter avtale
- Gir veiledning og tilbakemelding på arbeidet med dokumentasjonsboken
- Informerer og melder opp til fagprøve
OKViken kan forvente at eierne
- Skriver intensjonsavtaler og tar inn lærlinger som avtalt
- Behandler innkomne søknader, foretar intervjuer og sender skriftlig svar til søkerne med kopi til KOBiks
- Lager toårige arbeidsavtaler og avtaler oppstart av læretiden
- Planlegger HELE læretiden
- Legger til rette for at lærlingen har utvikling og progresjon i opplæringen
- Sørger for at lærlingen alltid har en instruktør
- Informerer om sykefravær hos lærling og instruktør
- Melder behov for oftere oppfølging av lærling og opplæringssted
- Utnytter lærlingens kompetanse og sørger for riktig opplæring/verdiskaping
- Melder behov for kompetanseheving
- Sender deltakere på kurs
- Avsetter tid for lærlingens arbeid med dokumentasjon av opplæringen
- Avsetter tid til veiledning av lærlingen
- Gir lærlingen skriftlige halvårsvurderinger
- Tilrettelegger for fagprøve
- Tilbakemelder på kontorets service og forbedringspotensiale
Ta gjerne kontakt om du har behov for mer informasjon.
Sist oppdatert: 14 november 2024