Lærlingene ga slike tilbakemelding:
- 54,3 % har 1 instruktør på arbeidsplassen
- 34,8 % har flere ”
- 84,8 % har Dokumentasjonsboka
- 9 % dokumenterer i word under hvert av kompetansemålene i læreplanen
- 9 % har avsatt fast tid til veiledning
- 15,2 % har ikke fastsatt tid, men får løpende veiledning i det daglige arbeidet
- 10,9 % har veiledning ved behov
- 73,9 % har fast avsatt tid til å dokumentere opplæringen
- 17,4 % har avsatt tid til en viss grad
- 8,7 % får sjelden mulighet til å sette av tid
- 45,7 % er tilfreds med opplæringen fra instruktøren
- 34,8 % er svært fornøyd ”
- 15,2 % er nøytral ”
Forslag til forbedringer for instruktøren:
Instruktøren må få kurs. Samarbeide med andre i virksomheten for å sikre opplæring i alle kompetansemål. Vanskelig å forstå egen rolle som lærling pga manglende info fra skolen i forkant. Instruktøren må passe på at ”skivetid” blir tatt igjen når den mistes.
- 45,7 % er tilfreds med oppfølgingen og veiledningen fra instruktøren
- 28,3 % er svært tilfreds ” ”
- 19,6 % er nøytral ” ”
Forslag til forbedringer for instruktøren:
Synes instruktøren maser. Veiledningstimene må jeg få!
- 50,0 % er tilfreds med oppfølgingen fra fagkonsulenten i KOB iks
- 34,8 % er svært tilfreds ”
- 10,9 % nøytral ” ”
Forslag til forbedringer for fagkonsulenten i KOB iks:
Møte oftere, men vet jeg kan ta kontakt. Er usikker på hva jeg kan forvente av oppfølging fra KOB iks. Sende e-post og høre hvordan det går.
- 58,7 % er tilfreds med støtte og hjelp fra nærmeste leder eller andre på arbeidsplassen
- 28,3 % er svært tilfreds ” ”
- 6,5 % er nøytral
Forslag til forbedringer for nærmeste leder og andre på arbeidsplassen:
Få mer veiledning i hva som er viktig i planene. Trenger lærebøkene fra skolen. Være oppmerksom på at vi skal ha tid til å lære også, ikke bare være ansatt. Være mer åpne for synspunkter og forslag fra lærlingen. Bli behandlet med respekt! Bli introdusert for andre ansatte. Få tilbakemeldinger underveis også.